Trisha Brown New York



Hebbel-Theater:

Astral Convertible

Accumulation with Talking plus Watermotor
Opal Loop

Foray Foret

1995

If you couldn't see me

1995

M.O.

1998

Canto

1998 Pianto
1998 Twelve Ton Rose
1998 M.O.
1998

For Merce




Bei Trisha Brown werden musikalische Strukturen nicht strikt in Bewegung übersetzt, der Tanz behauptet hier sein Eigenrecht und tritt dabei in einen spannungsvollen Dialog mit der Musik. Ihr strukturelles Denken verführt sie nie zu rigiden Ordnungsentwürfen, der Tanz ist frei von jedem Schematismus. Wie hier eine tänzerische Polyphonie entsteht, ist schlicht überwältigend.
Der Tagesspiegel

In Trisha Brown's work, musical structures are not translated strictly into movement. The dance asserts its own rights and enters into a tension-filled dialogue with the music. Her structural thinking never seduces her into adopting rigid models of order. Her dance is free of all schematic elements. It is simply overpowering to see how a polyphony of dance emerges.
Der Tagesspiegel

Couldn't see me, Trisha Brown

Foray Foret

Trisha Brown - die Ikone des amerikanischen Modern Dance. In den 60er Jahren war sie Gründungsmitglied eines avantgardistischen Kollektivs in der New Yorker Judson Church, das mit kreativem Elan die Erneuerung der Bewegungskunst vorantrieb. Sie entwickelte Interesse an ungewöhnlichen Aufführungsorten: Parks, Dächer oder Hauswände waren die Schauplätze ihrer frühen Stücke.

1970 gründete sie ihre eigene Kompanie. In dieser Zeit begann sie, den Körper mittels mathematischer Methoden zu erkunden: Bewegungen wurden in ihre Einzelteile zerlegt, in Reihung wiederholt, zu größeren Gebilden addiert. Der Erforschung des Verhältnisses von Körper und Raum, Zeit und Bewegung gilt Trisha Browns choreographisches Interesse. Seit Ende der 70er Jahre erobert sie sich den traditionellen Bühnenraum in Zusammenarbeit mit so prominenten Künstlern wie Robert Rauschenberg, Donald Judd, Laurie Anderson und John Cage.

In den fast 40 Jahren ihrer bemerkenswerten Karriere hat sie nicht aufgehört, ihr Bewegungsvokabular neu zu erfinden. Der Akademie der Künste in Berlin und dem Hebbel-Theater ist es vor allem zu verdanken, daß Trisha Browns Arbeiten seit 1976 regelmäßig in Berlin zu sehen sind.

Trisha Brown - an icon of modern dance in America. In the 1960's, she was the founding member of an avant-garde collective in New York's Judson Church, which with its creative elan helped to bring about a revival in the art of movement. She also developed an interest in unusual performance locations: her early pieces were presented in parks, on rooftops or using the walls of houses.

In 1970, she founded her own company. At that time, she began to investigate her own body by mathematical methods: movements were dissected into their components, repeated in series and put together into larger formations.

Trisha Brown's choreographic interests center on the investigation of the relation between body and space, time and movement. Since the end of the 1970's, she has appeared on the traditional stage in collaboration with such prominent artists as Robert Rauschenberg, Donald Judd, Laurie Anderson and John Cage.

In her remarkable career spanning nearly 40 years, she has never stopped re-inventing her vocabulary of movement. It is mainly thanks to the Academy of Arts in Berlin and the Hebbel-Theater that Trisha Brown's works can be regularly seen in Berlin since 1976.